Évkör tippek

Téli Ayurvedikus Diéta

Mielőtt a kúrába belekezdesz:

Tervezd meg a kúra időpontját (ne essen bele vendégeskedés, határidős munkaleadás, bármi olyan élethelyzet, ami esetleg hátráltatna, túlságosan leterhelne.)

Tervezd meg, hogy milyen mértékig végzed a kúrát. Hagyd el a komfortzónád az ételek elhagyásával kapcsolatban, de ne vállalj be olyat, amiről tudod, hogy most úgysem tudnád letenni/elengedni. (Ugye már az is nagyon szép eredmény ha pl. „csak” cukrot, húst nem eszel 2 hétig)

Fogalmazd meg , mi a célod ezzel a kúrával (túl a fizikai hatásokon, mint tisztítás méregtelenítés) pl. szeretnéd, hogy segítsen egy-egy élethelyzet megoldásában, továbblépésben, bizonyos dolgok (munka, kapcsolat stb.) elengedésében stb.

Ajánld föl ezt az időszakot egy rajtad túlmutató célért (pl. egy beteg hozzátartozód gyógyulásáért, egy közösségért, de akár a világbékéért,  ha pl. ezt az ügyet szíveden viseled). Ez nagy erőt adhat a holtponton!

Legalább egy hétig fogyassz 1-3 ek. mustármagot, 1-3 X naponta (vagy lenmag vagy útifűmaghéj), 2-3 liter folyadékkal NEM szétrágva.

A méregtelenítést erősen megtámogatja a mozgás (pl. jóga, séta a friss levegőn) sósvizes fürdő, lufaszivaccsal való testátdörzsölés zuhanyzás előtt stb., légzőgyakorlatok. Érdemes ilyenkor időt szakítani egy kis egyedüllétre (ha megoldható), hogy egy kicsit visszatekints, számot vess, kapcsolódj a tested-lelked hangjához.  Ráhangolódj az évkör energiáira, az adventi időszakra.

Téli ayurvedikus diéta napról napra

Minden reggelt kezdj egy pohár langyos-meleg citromos vízzel

  1. nap – hagyd  el a cukrot, húst, fehér lisztet és az abból készült pékárut, kávét, fekete teát
  2. nap – hagyd el a tejtermékeket (pékáruból rozsos, teljes kiőrlésű még maradhat, biomargaring, zöldségkrémek pl. zakuszka, szezámmagkrém, majonéz nélküli padlizsánkrém stb.) zöldségek, gyümölcsök (de csak magyar szezonáru, NE banán, mandarin, avokádó stb.), rizs, hajdina, árpa stb. gabonafélék szintén OK.
  3. nap – hagyd el a szénhidrátot, keményítő tartalmú ételeket, minden jellegű kenyérféle, krumpli, rizs, gabonaféle stb. is egyedül a barna rizs maradhat, zöldség, gyümölcs nyersen, de inkább párolva.
  4. nap – csak főtt / párolt zöldség / zöldségleves
  5. nap – főtt /párolt zöldség/zöldségleves

6-7. nap – LÉNAP tiszta zöldségleves (tehát csak a főtt zöldségek leve, természetes fűszereket lehet használni az ízesítésre)

8-9. nap – főtt/párolt zöldség

10. nap – barna rizs, főtt/párolt zöldség, nyers zöldség/gyümölcs

11. nap – jöhet vissza minden szénhidrát, gabonaféle (krumpli, rizs, kenyérfélék, pékárú, de még maradjunk a rozsos, teljes kiőrlésű verziónál) tehát, mint a 2 nap.

12. nap – tejtermék vissza

13. nap – jöhet vissza a hús, fehér liszt, cukor MÉRTÉKKEL (tehát ne essünk be az első cukrászdába), s ha már ilyen szépen végigcsináltuk a kúrát, lehet nem is kívánjuk J

A kúra alatt nagyon fontos a 2-3 liter folyadék megivása. Víz, gyógytea.

Az párolt zöldség, leves elkészítéséhez nyugodtan használj fűszereket, sőt a melegítő hatású fűszerek még kifejezetten segítenek is.

Melegítő hatású fűszerkeverék télre, melyet nem csak a kúra alatt, hanem bármikor, bármilyen étel ízesítésére használhatsz ízlésed szerint:

Az alábbi mennyiségből több adag lesz. A fűszereket egy mozsárba helyezve zúzd össze és a felhasználásig helyezd lezárt fedelű tárolóedénybe.

2 evőkanál római kömény (kb. 10 mp-ig épen csak megpirítva)

2 ek. magyar kömény (kb. 10 mp-ig épen csak megpirítva)

    1 teáskanál sárga mustármag (pirítva, mint fent)

1 tkl. kurkuma

1 tk fokhagymapor (de még jobb a friss fokhagyma utólag adagolva)